Hejného metoda má hodně společného s koučováním. Kouzlo je ve správné otázce, říká učitelka matematiky

Submitted by Terka on Mon, 08/02/2021 - 12:18

Foto: Luboš Volkov. Zdroj: Eduzín

 

Koučink pomalu, ale jistě proniká do škol. Jeho základní principy a techniky navíc mnozí učitelé již používají, i když o koučování nic nevědí. Učitelka matematiky na druhém stupni Petra Antlová získala loni rozsáhlý koučovací kurz, jako prémii pro finalistu učitelského ocenění Global Teacher Prize. A zjistila, že koučink má „až neuvěřitelně” blízko ke stylu práce s dětmi, ve kterém se už před lety našla.

 

Jste zhruba v polovině kurzu pro kouče. Co je vaše koučovací zakázka, v čem chcete, aby koučování pomohlo vám osobně?

Kurz je postavený tak, že při praktickém nácviku koučovacích dovedností jste nejen v roli kouče, ale i koučovaného. I já mám tedy možnost si dát nějaký úkol, co si chci s pomocí koučinku vyřešit, jak sama sebe posunout. Je to takové odtajňování sebe sama. Já si řeším otázku, kde brát zdroje, když se mi zdá, že už jsou vyčerpané. A jak sladit role, ve kterých v životě působím, jako učitelka, jako lektorka a mentorka, jako máma… Najít rovnováhu v tom, co dělám. Doba je neskutečně hektická, jak to vše zvládnout a nevyhořet je velké a aktuální téma, pro mnohé z nás. Díky koučinku se mi daří lépe si uvědomit, jestli to třeba někde nepřeháním na úkor něčeho jiného a co se stane, když někde trochu uberu a jinde trochu přidám.

Nacházíte styčné body mezi koučováním a svou prací se žáky?

Prolíná se to opravdu až neuvěřitelně. Předpoklady, ze kterých koučování vychází, jsou velmi blízké stylu výuky, ve kterém jsem se našla. Vlastně jsou univerzálně platné pro život. Koučink, ale i moje komunikace se žáky, jsou postavené na přesvědčení, že každý člověk disponuje zdroji pro seberozvoj. Okolí, kouč nebo učitel, mu má pomoci je odhalit a uplatnit. V koučinku je také zásadní důvěra mezi koučem a koučovaným, bezpečné prostředí, a to je i alfa a omega práce se žáky. V šesté třídě, kdy přichází nové kolektivy dětí, nejméně prvního půl roku dávám nejvíc energie do budování bezpečného a podporujícího klimatu. Jedině když děti nemají strach se projevit, mohou se skutečně dobře učit. Proto je to tak důležité. Další průnik vidím v důrazu na individuální přístup. Já sama si musím srovnat v hlavě, jaká je moje cesta a jak po ní jít. Koučování mě to v tom pouze podporuje. Stejný princip uplatňuji i se svými žáky.

 

Celý rozhovor zde.

Page
Sub Title
Jitka Polanská / Eduzín / červenec 2021
Content type
Weight
0