Foto: Eduin.cz
Buď úplně doma, nebo úplně ve škole. Z událostí posledních měsíců se zdá, že české školství je nastaveno v podstatě jen na tyto dva módy. Stejně to ještě nedávno vypadalo i v mnoha firmách a nyní se mluví o tom, že částečný home office bude novou normou i po covidu. Ministerstvo školství plánuje, že podobný režim by do budoucna mohly zavést i školy. Pilotní projekt kombinovaného vzdělávání startuje v únoru.
Dojet ráno do školy, absolvovat tři čtyři hodiny společných povinných předmětů, oběd si dát už doma a na odpolední seminář se už připojit z počítače v pokojíčku. Nebo několik dnů v měsíci zůstat rovnou doma celý den a stihnout kromě výuky třeba i zápas či trénink. Do budoucna – pokud všechno dobře půjde – by mohli (nejen) studenti pražského Gymnázia Evolution (GEVO) mít poněkud pestřejší rozvrh než dosud.
Vzdělávání nerovná se školní docházka
„U nás ve škole – a věřím, že i na většině dalších středních škol – mají studenti posledního ročníku svůj individuální rozvrh na základě výběru maturitních předmětů. Někdy se jim tak může stát, že mají velké pauzy mezi předměty, domů se vracejí pozdě a jsou unavení. Dosud jsme neměli k dispozici žádný způsob, jak jim ulehčit. To by se do budoucna mohlo změnit,“ plánuje ředitel Jan Teplý. Jeho škola se od února chystá zapojit do pilotního projektu ministerstva školství (MŠMT) na ověření takzvaného kombinovaného vzdělávání. Projekt poběží rok a půl a vybraných osmdesát škol by v něm mělo zkoušet, zda je možné všem zúčastněným poněkud uvolnit ruce v tom, jak a kde bude vzdělávání probíhat.
„V Česku vládne představa, že vzdělávání se musí odehrávat výhradně ve školní budově za přítomnosti učitelů a žáků. Teprve pomalu se učíme přijmout, že děti se mohou učit, aniž nad nimi někdo dospělý fyzicky stojí a kontroluje,“ říká Teplý. „Čím jsou žáci starší, tím větší díl zodpovědnosti za své učení by měli přijímat. Kombinovaná výuka je krok tímto směrem.“
Celý článek najdete zde.