Nadaní žáci nejsou ideální jedničkáři z první lavice. Učitel hledá cesty, jak nemarnit jejich talent

Submitted by Terka on Mon, 10/24/2022 - 13:25

Foto: Heroine. Zdroj: Shutterstock

Bylo to na začátku mé učitelské kariéry. První ročník fakulty, třída puberťáků, kteří byli ještě před rokem mými mladšími spolužáky. Od katedry jsem vyprávěl něco zcela jistě zásadního a (alespoň pro mě) zajímavého, když se ozval ten nejdivnější a nejotravnější zvuk, jaký jsem kdy slyšel. Pátral jsem po jeho zdroji a zjistil jsem, že jeden z žáků – říkejme mu třeba Jenda – stříhá pet lahev. Fascinovaně jsem na něj zíral, on na mě, stříhal dál.

Jak byste si podle tohoto popisu zařadili Jendu? Jakým žákem by pro vás byl?

Podle všech myslitelných kritérií a definic, které k tématu máme, to byl ukázkový nadaný žák. Skvěle mu šla matematika a fyzika, měl fenomenální paměť, vynikal kreativitou, dokázal naprogramovat školní zvonění a přenastavit školní Wi-Fi. Při mých hodinách se však zcela oprávněně nudil. Jako začínající učitel jsem mu nedokázal dát potřebnou podporu nebo úkol, který by ho motivoval a jeho kreativitu nasměroval do něčeho užitečnějšího, než je stříhání lahve. 

Mimořádné nadání učitelé nevidí

Ta vzpomínka na Jendu  s mírnou nadsázkou ilustruje situaci nadaných a mimořádně nadaných dětí v České republice. Mimochodem, proč to vlastně rozděluji? Zatímco mezi „mimořádné nadané“ spadají děti na základě návštěvy a diagnostiky v pedagogicko-psychologické poradně, „nadané děti“ představují mnohem širší skupinu. Mimořádné nadání vykazuje v naší populaci přibližně 2 % dětí, nadání pak 15–20 % podle typu školy. Překvapivé je, že dle poslední tematické zprávy České školní inspekce však základní školy identifikovaly jen 0,1 % žáků s mimořádným nadáním. Proč učitelé a učitelky tyto děti nerozpoznají?

Klíčem je tak trochu Jenda. Mnoho z nás (a bohužel i dost vyučujících) si pod pojmem „nadaný“ či „mimořádně nadaný“ žák představí ideálního „jedničkáře“ nebo „jedničkářku“ z první lavice, jenž má skvělé výsledky, vždycky zná odpověď a je to vlastně takový malý Sheldon (i on však uměl svým pedagogům zatopit). Psycholožka Radka High z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy dodává, že někteří učitelé uvádějí, že nadaného žáka za svou kariéru ani neučili. Právě proto, že si pod nadaným žákem představí výše uvedenou škatulku. 

Celý článek čtěte na webu www.heroine.cz

Page
Sub Title
Daniel Pražák / Heroine / říjen 2022
Content type
Weight
0