Přinášíme vám celkem 36 diskuzních karet pro podporu sociálně emočního učení. Karty jsou vhodné
pro první i druhý stupeň základní školy. Na kartách naleznete situace, se kterými se žáci mohou setkat, ale ne vždy vědí, jak se v takové chvíli zachovat. Nácvikem těchto dovedností připravujete žáky na životní situace, které mohou nastat, na reakce, jež by měly následovat a také, v neposlední řadě, zlepšujete klima třídy.
Jak s kartami pracovat?
-
S kartami doporučujeme pracovat v komunitním nebo ranním kruhu. Každý týden si jeden žák vylosuje kartu a pokusí se odpovědět, jak by se zachoval, když... Celý týden se k situaci můžete vracet a nacvičovat reakce.
-
Zahajte diskuzi mezi žáky. Jak by různě mohli situaci řešit?
-
Povzbuzujte žáky k hledání vlastních řešení.
-
Žáci mohou také pracovat ve dvojicích a diskutovat nad tématy.
-
Nácvik sociálně emočních dovedností pomocí karet můžete také rozvíjet formou dramatizace.
-
Karty můžete využít jako prostředek pro slohové cvičení.
-
U mladších žáků můžete diskuzi moderovat tak , aby společně našli několik vhodných způsobů řešení.
Naše doporučení:
-
Nechejte žákům dostatek času na promyšlení odpovědi.
-
Nehodnoťte ani nesuďte odpovědi žáků. Každá karta může mít několik možných odpovědí. Nechejte žáky, aby se k nim postupně dostali.
-
Pokud žák/žákyně nechce odpovídat, nenuťte ho/ji.
-
Práce s kartami je dobrovolná.
-
Žák/žákyně by měl/měla vysvětlit rozhodnutí pro
svou reakci. -
Některá témata mohou být pro žáky citlivá, zvažte
použití takových karet vzhledem k věku skupiny a
individuálním problémů jednotlivých žáků.
Karty stáhnete na stránkách ČOSIV www.podporainkluze.cz