Foto: Zuzama Hronová
Na základních školách je to běžný obrázek. Učitel vykládá, část žáků tempo nestíhá, pro další je naopak pomalé. Mít ve třídě dva pedagogy nebo několik asistentů je utopie, lidé chybí. Pomoci může vrstevnická výuka mezi staršími a mladšími dětmi. Prosazuje se nesměle, ale přináší výsledky. Každé dítě učí starší spolužák, který si tak zkouší aktivní přístup, odpovědnost, kreativitu a komunikaci.
V lavicích roudnické základní školy sedí skupinky sedmáků. Někteří mají dětské peníze, jiní pokladničku, plastové ovoce, zeleninu nebo jiné jídlo. Kolem se proplétají třeťáci a anglicky se snaží zeptat, kolik jídlo stojí, a správně ho zaplatit. „What would you like? Can I help you?“ ptá se drobné dívky jedna ze sedmaček, co by si přála a jestli jí může pomoci. „Počkat, ty už jsi tu byla, ne?“ zarazí se. „Ne, to bylo moje dvojče,“ usmívá se třeťačka s nákupním košíkem. Její kamarádka si nemůže vzpomenout, jak se anglicky řekne kukuřice. Starší dívky napovídají, že podobné slovo určitě slyšela, jestli si v kině kupuje praženou kukuřici. „Popcorn!“ zvolá žačka. „No, skoro, ale jen část toho slova,“ pomáhají jí. „Pop?“ – „Tak ta právě ne,“ usmívají se sedmáci v roli učitelů.
Hodina angličtiny je založena právě na vrstevnickém vyučování. V soukromé Základní škole Smart v Roudnici nad Labem ho nazývají Buddies program. Nápad sem v roce 2016 přinesla vedoucí prvního stupně Marie Kozáková poté, co ji nadchl v australské základní škole nedaleko Melbourne, v níž působila jako dobrovolná učitelka. Buddy znamená v angličtině kamarád a právě na kamarádské dvojici mladšího a staršího spolužáka program stojí. V Austrálii či USA je oblíbený už desítky let.
Celý článek čtěte na webu aktualne.cz