Foto: Hana Connor, Filip Jandourek. Zdroj: Aktuálně.cz
Kromě svých rodičů jsou děti nejčastěji v kontaktu s učiteli. Chybí jim však vhled do jiných profesí a neumí si představit, k čemu jim jednou budou znalosti získané ve škole. Změnit to chce projekt Den pro školu Nadace České spořitelny. Propojuje odborníky s žáky, kteří získají povědomí o jejich práci a mohou se inspirovat, jakým směrem se po škole vydat.
Proč se tohle musíme učit? K čemu nám to bude? ptají se často děti učitelů. Ti se sice mohou snažit vysvětlit, že znalosti získané například v matematice se jim mohou hodit v nejrůznějších oborech. Ale pokud to slyší přímo od lékaře nebo programátora, který matematiku běžně využívá při své práci, je to podle učitelů mnohem přínosnější.
"Lékař jim například vysvětlí, že potřebuje dávkovat léky a kdyby nevěděl, co je mililitr a neuměl to převést, byl by to průšvih. Otevře jim to oči," popisuje učitelka ze Základní školy Vorlina ve Vlašimi Jarmila Klaudysová.
Vlašimská škola je jednou ze stovek, které se zapojily do prvního ročníku projektu Nadace České spořitelny zvaného Den pro školu. Jeho smyslem je propojit děti s odborníky z praxe. Aby si uvědomily, k čemu jim jednou budou teoretické znalosti, které získají ve škole, ale také aby získaly vhled do oborů, se kterými by třeba jinak vůbec nepřišly do styku. A mohly si podle toho vybrat střední nebo vysokou školu.
Projekt spočívá v tom, že se dobrovolníci z libovolných oborů zapíšou do online databáze, kde uvedou své zaměstnání a popíšou, jaké zkušenosti mohou nabídnout nebo kam jsou ochotni dojet. A zda chtějí uspořádat přednášku, online hodinu nebo třeba tandemovou výuku. Škola si pak z dobrovolníků může vybírat.Nyní jich je přihlášených kolem pěti set. Například školy v Liberci mají na výběr z desítek různých profesí. Je za nimi ochotný přijet IT analytik, právník, politický poradce, programátor nebo koreanistka. Nyní jich je přihlášených kolem pěti set. Například školy v Liberci mají na výběr z desítek různých profesí. Je za nimi ochotný přijet IT analytik, právník, politický poradce, programátor nebo koreanistka.
Vlašimskou školu navštívili dobrovolníci zatím čtyřikrát, mezi nimi například lékař nebo etický hacker. "Děti mají zúžený pohled. Nejčastěji se setkávají se svými rodiči, kteří jsou odborníky maximálně ve dvou oborech. Vědí, co jejich rodiče dělají, ale spousta do jejich oboru nechce jít a neví, kde získat zkušenosti z jiných odvětví nebo s kým si o tom popovídat. Takto se dostanou i k expertům z oborů, které by je třeba ani nenapadly," vysvětluje učitelka Klaudysová.
Celý článek čtěte na www.aktualne.cz