pedagogika

Bádat můžou už děti ve školce, říká chemikářka. Nejsou potřeba drahé sloučeniny ani laboratoře

Submitted by Terka on Fri, 04/07/2023 - 16:03

Aby měly děti rády chemii, je potřeba, aby jí rozuměly, k čemuž slouží pokusy a experimenty. A ty se jejich učitelé můžou naučit třeba v jednom z patnácti center, jenž pro chemikáře v letošním školním roce otevřela Praha. „Málokdo si to uvědomuje, ale nachystat pokus, provést ho a uklidit zabere hodně času,“ říká Adéla Marschallová Rumlerová, která jedno z center vede. „My učíme učitele, jak to dělat jednoduše a efektivně.“

Tags

Štěkánka z TikToku: Kritizuji přežité praktiky učitelů, za ty dobré bojuji. Učitel nesmí vyvolávat agresi

Submitted by Terka on Mon, 03/20/2023 - 21:58

„Když je atmosféra dlouhodobě nastavena správně a učitel jednou ulítne, a pak to vysvětlí, tak je to naprosto v pořádku. Není na tom nic zlého,“ říká TikTokerka a učitelka Štěpánka Cimlová aka Štěkánka. „Za nerespektováním autority je vždy něco jiného. Děti potřebují zažít uznání a úspěch. Pár lidí už mě ombudsmankou žáků nazvalo,“ dodává.

Tags

AI ve vzdělávání – co všechno změní a proč nenahradí učitele

Submitted by Terka on Mon, 03/20/2023 - 21:09

Společnost si v posledních dnech a týdnech připomněla nástup umělé inteligence. A to i popularizací nástroje ChatGPT, který umí komunikovat lidským způsobem. EDUin přináší komplexní podklad k tématu i odpovědi na otázky, které v posledních týdnech vyvstaly.

Ivan Smolka: Práce se dřevem rozvíjí vůli a myšlení. Nejde o to, aby žáci uměli vyrábět nábytek

Submitted by Terka on Mon, 02/27/2023 - 02:20

'Na naší škole učím „práci se dřevem“. Řezání nebo hoblování učí děti manuální zručnosti, ale to není zdaleka jediný účinek. V těchto hodinách nejde primárně o to naučit se něco vyrobit ze dřeva, je to o rozvíjení bdělosti, vůle a praktického přístupu ke světu."

Dovednost aktivního naslouchání ve vzdělávání

Submitted by Terka on Mon, 02/27/2023 - 02:00

Jak může učiteli pomoci dovednost aktivního naslouchání? „Mezilidské vztahy jsou základem. A až ve chvíli, kdy v nich učitel umí citlivě fungovat, se mu může dařit naplňovat své vzdělávací cíle,“ říká Sandra Majerová, učitelka výtvarné výchovy.

Důvěra je obrovská devíza. Dnešnímu pojetí vzdělávání ale chybí, říká Milan Appel

Submitted by Terka on Mon, 02/27/2023 - 01:31

OSOBNOST VZDĚLÁVÁNÍ: Rozhovor s Milanem „Mikinem” Appelem vznikl v rámci série: Rozhovory s laureáty Auly slávy ceny EDUína; rozhovory s osobnostmi, které byly v minulých letech oceněny za svůj dlouhodobý a systematický přínos na poli vzdělávání.

Tags

DEEP TALKS 92: Robert Čapek – učitel, psycholog a autor blogu Líný učitel

Submitted by Terka on Mon, 02/20/2023 - 15:33

Jak by měla ideálně vypadat škola v 21. století? Jak pomoci dětem zamilovat si školu a vzdělávání nejen v ní? A jak pomoci skvělým učitelům nevyhořet v systému? Robert je učitel a psycholog, který se domnívá, že strach do vzdělávání nepatří či že by se studenti neměli poměřovat a ani testovat. Napsal knihu Uč jako umělec a jeho mise je zlepšovat školství a pomáhat učitelům v ČR.

Tags

Zásady, kterých se drží země s nejlepším vzděláváním na světě

Submitted by Terka on Sun, 02/19/2023 - 20:45

Jak to dělají země, které se v mezinárodních srovnávacích testech ve vzdělávání umísťují na nejvyšších příčkách? Britská odbornice na výzkum pedagogiky Lucy Crehanová se vypravila do pěti států s nejlepším vzděláváním na světě, aby to zjistila.

Tags

Chcete dobrý vztah s žáky? Zapomeňte na nálepky a zkuste pozorovat

Submitted by Terka on Thu, 02/09/2023 - 16:40

Výuka může být úspěšná jen za předpokladu, že se povede mezi třídou a pedagogem navázat kvalitní vztah. Tomu napomůže, pokud si učitel osvojí schopnost pozorovat chování žáků bez toho, aby toto chování nějak interpretoval, hodnotil či „nálepkoval“. Jak tuto metodu využít v praxi, poradí Radka Schillerová, lektorka kurzů „Škola bez poražených“.