Foto: Kateřina Lánská. Zdroj: Eduzín
Jak byste jednoduše vysvětlila, v čem spočívá montessori pedagogika?
To je těžká otázka, protože jde o velmi komplexní systém. Zkusím shrnout nějak „v kostce“ základní principy: důležité je učit děti ve věkově smíšených skupinách, dopřát dětem svobodu, učit děti být za sebe zodpovědné a mít k učení správně připravené prostředí. Když se řekne montessori, lidé si často představí police a pomůcky na nich tak, aby si je děti mohly samy brát a zase je uklízet, ale je to jen jeden z nejviditelnějších principů práce v montessori třídě.
Připravený musí být i učitel – v tom smyslu, že věří montessori principům, umí se dívat, co děti potřebují a reagovat na to, a také je ochotný na sobě neustále pracovat. No a pak tu máme organizační stránku školy a výuky, kdy netrváme na vyučovacích jednotkách o délce 45 minut, používáme popisné hodnocení a sebehodnocení, nemáme učebnice pro každého žáka. V montessori systému také navazují způsoby a přístupy k tomu, jak pracovat s miminky, batolaty, s dětmi ve školce i ve škole až do dospívání.
Typické pro montessori je také využívání speciálních – a někdy také dost drahých – pomůcek, že?
Ano, to je jeden z oblíbených mýtů o montessori, že k němu potřebujete spoustu drahých pomůcek! Je fakt, že když rozjíždíte úplně novou školu nebo školku, musíte investovat hodně peněz do přípravy, protože pomůcky a materiály na úplném startu jsou vážně nákladné, pak je ale můžete používat mnoho let. Na druhou stranu zase neinvestujete do učebnic, ty máme v knihovně jen po jedné jako jiné knihy. Když jsme v Česku začínali koncem 90. let, tak vůbec bylo složité něco do Česka dovézt, takže spoustu pomůcek vyráběli učitelé a rodiče sami.
Český učitel a český rodič je totiž často tvor kreativní, takže toho hodně zvládne vlastními silami. Já se hlavně soustředím na češtinu a materiály s informacemi, k tomu ani žádné pomůcky ze zahraničí přivézt nemůžete. Asi ani nespočítám, kolik pomůcek jsem za svou učitelskou kariéru už vyrobila a mnoho jich používám pořád dokola, jiné upravuji nebo vylepšuji. Dnešní učitelé, kteří s montessori začínají, si mohu také materiály najít na webech, vytisknout a dokončit sami. Naše komunita je ochotná nápady mezi sebou také vyměňovat a sdílet.
Jak se s těmi pomůckami pracuje? Já si představím různé třídění, přiřazování…
Je to různé, podle vzdělávacích oblastí a věku dětí. V mateřské škole dítě hodně pracuje s pomůckami, které představují klíč k tomu, co vidí ve světě kolem sebe – rovná, přiřazuje, řadí, třídí; ale také trénuje praktické činnosti pro sebeobsluhu a vůbec se učí pravidla a způsoby práce. Mnozí lidé si myslí, že v montessori se pořád dokola s pomůckami něco skládá a hodně záleží na tom, aby věci byly „správně“ podle prezentace, ale ono to tak úplně neplatí. Jsme rádi, když děti pomůcky používají k objevování a k experimentování. U žáků na základní škole hodně dbáme na to, aby se s pomocí pomůcek naučili „učit se sami“.Pomůcky jsou opravdu hodně různorodé a přizpůsobené věku dětí. Například v matematice jsou známé korálkové sady pro znázornění matematických operací; v češtině máme pomůcky na všechny mluvnické jevy a často je to nějaká krabička, kde hned nahoře děti najdou postup, jak s ní pracovat, přičemž první krok je „přečti si návod“ a poslední „zapiš si, na co jsi přišel, a zkonzultuj to s učitelem“. Pro poslední trojročí už opouštíme pomůcky jako takové; jejich pomůckou je komunita vrstevníků, řemeslná dílna, venkovní prostředí, moderní technologie a další zdroje informací, které jim umožní něco si zjistit a učit se.
Celý rozhovor čtěte na webu Eduzín.cz.