Škola je jako rozjetý vlak, ze kterého vypadávají cestující, říká laureátka. Vymyslela, jak mohou opět nastoupit

Submitted by Terka on Wed, 05/04/2022 - 14:38

Foto: Markéta Košatková

 

Přece nemůžeme studenty posílat do vyloučených lokalit. A přece nemůžou doučovat, když nemají žádné zkušenosti. Takové pochybnosti provázely nápad, že by brněnští studenti pedagogické fakulty měli jako povinný předmět doučování sociálně znevýhodněných žáků. U zrodu myšlenky stála před pěti lety odborná asistentka Markéta Košatková. „Setkávání dětí, které to mají z různých důvodů těžké, s mladými vysokoškoláky má velký hodnotový potenciál pro všechny zúčastněné,“ říká.

 

Dnes držíte v ruce ocenění, ale zavedení praxe doučování vůbec nebylo jednoduché, vznikaly dokonce petice, které se tomu snažily zabránit… 

Když jsme předmět zaváděli do povinného kurikula, objevily se obavy jak na straně kolegů z pedagogické fakulty, tak na straně studentů nebo jejich rodičů. Kolegové měli pochybnosti, jestli je vhodné, aby studenti chodili doučovat přímo do rodin, a i sami studenti, pro které je to často úplně první praxe, pociťovali obavy spojené s navštěvováním sociálně znevýhodněných rodin. Já ale vlastně všem těm obavám naprosto rozumím.

Pojďme tedy na začátek: kdy a jak se zrodil nápad, že by studenti pedagogiky chodili do rodin doučovat?  

Myšlenka spojit potřeby sociálně znevýhodněných rodin a studentů pedagogické fakulty vzešla od mých kolegyň z katedry sociální pedagogiky, a to už v roce 2002. V té době to ale ještě byl volitelný předmět. Já jsem projekt převzala v roce 2016 a o rok později se dostal do povinného základu pro všechny pedagogy. Tím se obrovsky zvýšil počet studentů, které jsme mohli začít posílat za dětmi, které potřebují doučování – každý semestr jich je kolem 350. Když to řeknu trochu nadneseně, to už je velká systémová změna pro celé Brno.

Jak doučování probíhá – kde berete malé „klienty“ a jak často se s nimi vaši studenti vídají? 

Navázali jsme spolupráci prakticky se všemi většími neziskovými organizacemi v Brně a okolí a vždy na začátku semestru od nich dostáváme seznamy dětí, které by potřebovaly doučování. Poptávka je větší než naše kapacita, každý semestr zůstane zhruba 80 dětí, na které se nedostane. Povinná praxe se týká studentů druhého ročníku bakalářského studia. Mohou si vyzkoušet buď práci asistenta pedagoga ve škole, nebo si zvolit právě tuto naši doučovací praxi. Její rozsah je čtyřicet hodin za semestr – 26 hodin je přímé doučování, zbytek počítáme na přípravu. Hodně dbáme na to, aby měli studenti možnost své zkušenosti reflektovat, takže na praxi navazují reflektivní semináře. 

 

Celý článek čtěte na webu www.eduzin.cz

Page
Sub Title
Lucie Fialová / Eduzín / duben 2022
Content type
Weight
0