Rodiče musí vědět, že jsme tady pro ně a pro jejich děti, míní ředitelka školek v Mostě

Submitted by Terka on Mon, 10/31/2022 - 13:15

Foto: Platforma pro včasnou péči. Zdroj: Eduzín

Mostecké školky jsou specifické, každá má jiný sociální kontext, některé jsou ve vyloučených mikro lokalitách. Nicméně podmínky fungování školek jsou všude stejné. Jak se vám s takto rozdanými kartami pracuje? 

Ano, je to pravda. Jedna z našich školek je v moderní zástavbě, soustřeďují se tam děti, které vyrůstají v sociálně silnějším prostředí a současně máme v naší organizaci dvě školky, které jsou poblíž vyloučených mikro lokalit a tam už občas problémy nastávají. 

Jaké to jsou? 

Jde hlavně o to, že děti nechodí školky, rodiny se často stěhují, rodiče děti z docházky neomlouvají. Někdy také rodičům nevyhovuje, že dítě musí být v určitý čas ve školce, a proto je do školky vůbec nepřivádějí. Často se také stává, že rodiče děti přihlásí, prvních čtrnáct dní děti do školky chodí a pak najednou uplyne nějaký čas a my už o dětech nic nevíme. Velmi často se setkáváme s tím, že se rodina odstěhuje a neodhlásí své dítě z docházky. Pokud mají dluh na školném, jsou tyto dluhy nevymahatelné. 

A jaké jsou možnosti školky takovou situaci řešit? 

Bohužel naše možnosti jsou velmi omezené. Snažíme se s rodiči kontaktovat telefonicky nebo e-mailem. Často se nám stává, že telefonní číslo již neexistuje a na e-mail nikdo neodpoví. Pokud tyto komunikační kanály selžou, nezbývá nám než se obrátit na zřizovatele. Máme také paní učitelku, která z vlastní iniciativy navštívila rodinu doma a zjišťovala, proč jejich dítě nechodí do školky. Zjistila, že nemají peníze na zaplacení školného, přestože se tato situace dala řešit úlevou školného. Zatím jsme neřešili situaci, že by rodič neměl peníze na stravné. Pokud by taková situace nastala, lze to řešit prostřednictvím organizace Women for Women, která má v Mostě pobočku a pomáhá sociálně slabým rodinám. Dále v Ústeckém kraji existují dotace na obědy pro děti z mateřských škol. 

Ano, když ale rodič promešká období, kdy může o dotaci žádat, tak má smůlu.

Bohužel je to tak, později už opravdu není šance dotaci získat. V praxi je to často tak, že když v říjnu zapíšeme dítě, které by dotaci potřebovalo, tak není možnost o ni zpětně zažádat. Ve školkách máme také větší počet dětí s podpůrnými opatřeními nejen prvního stupně. Od letošního ledna jsme měli 13 asistentů pedagoga na 450 dětí, což je celkem vysoké číslo. Někteří asistenti pedagoga jsou sdílení, což znamená, že mají nastarost i dvě děti.

A co se vám v Mostě daří? Kde vidíte posun?

Daří se nám aktivně spolupracovat s rodiči, což považujeme za zcela zásadní. V období covidu byla spolupráce obtížnější, ale v tuto chvíli se situace zlepšuje. Snažíme se pro rodiče a děti organizovat nejrůznější akce. V červnu jsme měli akci pro rodiče a děti našich mateřských škol k ukončení školního roku a domnívám se, že se akce moc povedla. Byl to důležitý stmelující okamžik nejen pro rodiče, ale také pro pedagogy z našich mateřských škol. Nyní připravujeme akci na září, na níž chceme přivítat všechny naše nové dětičky. Půjde tedy o seznamovací událost, při níž rodiče lépe poznají své učitelky a učitelky se blíže seznámí s rodiči. Naším přáním je, aby rodiče věděli, že nás mohou kdykoliv kontaktovat a obrátit se na nás při řešení problému. Rodiče musí vědět, že jsme tady pro ně a pro jejich děti. 

Celý článek čtěte na webu www.eduzin.cz

Page
Sub Title
Vlasta Holéciová / Eduzín / říjen 2022
Content type
Weight
0